Katrine igen

Katrine Kielos fortsätter debatten om "identitetspolitik" i sin blogg. Hennes resonemang är abstrakta och snåriga, rör mer begreppsapparaten än själva sakfrågan.

Min åsikt har jag redan redogjort för. Politiken måste bygga på respekt för alla människors rätt att vara sig själva. Det finns ett normförtryck som diskriminerar människor på grund av kön, etnicitet, sexualitet och funktionshinder. Normförtrycket resulterar ofta i ekonomiskt förtryck. Läs mer i min Tiden-artikel.

Kielos skriver att min redogörelse för vad Judith Butler skriver i Gender Trouble är "felaktig". Inte då. Kielos läser Butler minst sagt selektivt. Butler har blivit mer och mer "identitetspolitisk" med tiden. Själva kärnan i Butlers queerteori är att könet är en konstruktion, en gestaltning av kön som människor väljer att göra. Det går alltså inte att tala om den "ursprungliga" mannen och kvinnan. Den frihetliga synen på kön erbjuder människor möjlighet att vara mer sanna mot sig själva, att slå sig fria från förlegade föreställningar om hur män och kvinnor "är".

Kommentarer
Postat av: Samuel

Normförtrycket mot troende då? Varför nämner du inte det? Varför speglar du inte de religiösas situation i debatten om könsneutrala äktenskap. Tänk till Åsa, kanske finns det andra perspektiv än ditt.
MVH Samuel http://blogg.aftonbladet.se/7942

Postat av: Per

De enda religiösa som kan ta illa vid sig av kampanjen för könsneutrala äktenskap är de som vill att andra ska leva efter deras religiösa normer istället för efter sin egen övertygelse.

2007-06-27 @ 11:38:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback