Hjärta smärta solidaritet

image116

På väg till Kalmar, Mona Sahlin ska hålla första maj-tal där. Jag är en del av journalistkopplet, så klart. X2000 går jävla snabbt, vi liksom ligger ner i svängarna och jag åker baklänges. Får se hur länge illamåendet dröjer.

Om jag sträcker på halsen och tittar några säten bortåt syns toppen av Mark Levengoods blänkande skalle. Han är den "hemliga gäst" som ska intervjua Mona från scenen på Larmtorget. Han har en fin röd sammetskavaj på sig, dagen till ära. När jag var fjortis kunde jag inte tänka mig något snällare än Mark. Det kan jag nog fortfarande inte, fast jag inte känner honom alls.

Valborg/första maj, alltså. Jag minns fjortisfyllor på Storgatan i Luleå. Vi böljade fram och tillbaka mellan Gula Paviljongen och Max. Jag minns bakfulla första maj-demonstrationer. Starka tuggummin så att mamma och pappa inte skulle känna spritlukten när vi sågs efter talet i sporthallen.

Jag kom lindrigt undan de där valborgsnätterna. Flera våldtäkter har varit i natt, läser jag på nätet. Sånt slapp jag när jag var liten. Men jag hörde historier om tjejer i skolan som satte sig i raggarbilar och kördes rakt ut i skogen, söndertrasade.

Jag undrar om de historierna var sanna. Våldtäkterna i kompisgängen, fulla småkillar som gav sig på fulla småtjejer på föräldrafria fester, var det ingen som pratade om. Endast madrassryktena antydde att de skedde.

Jag borde tänka på första maj som en politisk högtidsdag. Stolt arbetarrörelse på gatorna sedan över hundra år. Min fina morfar som hela vägen från skogshuggarkojan i Lyckoträsk till Piteå-Tidningens centralredaktion kämpade för rättvisa med högburet huvud.

Jag är mycket småttigare än så. Jag har blivit ihop på valborg. Jag har gjort slut på valborg. En gång när jag stod vid sidan om första maj-tåget blev jag kär i en av demonstranterna. Jag log mot honom som jag aldrig hade lett förut (så känns det alltid när förälskelsen slår till).

Sånt tänker jag på i dag. Hjärta, smärta, solidaritet. Skön första maj på er.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback