Något mer om farmor

Hon var liten. 1,55?
Jag har ärvt mina breda vader av henne.

Hon bjöd på hackeböff, stekt lök, brunsås och skalad kokt potatis.
Det fanns alltid glass i källaren.

När mamma och pappa inte fick rätsida på mig, en fjortis som börjat tjyvröka, sa farmor:
"Vad trevligt, en till som röker!"

Hon hade teverummet fyllt av familjefoton.
Hon lät alla vara med i släkten, även de som hade skilt sig från hennes barn.

Hon skulle aldrig i livet klaga på hemtjänsten.
"De kommer med så god mat", sa hon.

Jag var där alldeles för sällan.

Till mina födelsedagar skickade hon vykort.
Mer och mer danska för varje år.

Hon var en kvinna med stil. Jag hade aldrig en chans mot hennes klänningar.
De där vintagefynden från 1955, de hade suttit på henne sedan 1955. I perfekt elegans.

Hon kunde berätta om betorna. Hon var en stolt lantarbetare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback