Se aldrig bakåt

Jag härmar Johanna och berättar vad jag gjorde för 5, 10, 15 och 20 år sedan:

2003

Var tjänstledig från Aftonbladet. Läste sociologi på Stockholms universitet. Ett förhållande sprack. Sörjde Anna Lindh. Sa upp mig från Aftonbladet och började jobba som politiskt sakkunnig åt Mona Sahlin som hade blivit jämställdhetsminister. Minns inga filmer, böcker och låtar från det här året, utom Eva Dahlgrens Ängeln i rummet. Inget höjdarår.

1998

Flyttade från Luleå till Falun och började jobba som ledarskribent på Dala-Demokraten. Fick en hel drös nya vänner: Lena, Malin, Pär, Robert, Daniel, Birgitta. Inte minst Magnus, som jag bodde kombo med. Vi jobbade järnet på DD, festade järnet på Banken och Grand. Smidde planer om hur vi en dag skulle göra succé på Aftonbladet. Mitt första riktiga år i gayvärlden. Såg Titanic och grät floder. Dejtade en kille som sa att han var 20 och basketproffs. Han var i själva verket 18 (17?) och gymnasiestuderande.

1993

Gymnasieförvirring. Bytte från inriktningen konst till inriktningen drama på estetiska programmet. Hoppade sedan av estetiska och började på individuella programmet. Praktiserade på ett dagis. Började på barn- och fritidsprogrammet för att jag ville jobba med barn med särskilda behov. Led när Ultima Thule spelades i uppehållsrummet. Skällde ut en klasskompis som klottrade KKK på väggarna. Var aktiv i SSU och kämpade för att homosexuella skulle få adoptera barn. Var en riktig plugghäst. Tyckte jag var ful.

1988

Gick i femman/sexan. Bytte klass till en snällare. For till stallet nästan varje dag efter skolan. Skötte ridskolehästen Comet, en stor fux. Ridlektion på onsdagarna. Då såg pappa till att jag hade god matsäck med mig: oftast rostbiff och potatissallad. En gång på väg hem från stallet, en svinkall vinterkväll, kokade Jessicas mammas bil. Jag minns hur det började ryka från motorn.


Ok, nu vill jag veta vad Maryam, Elmo, Alexandra och Mió gjorde.

Kommentarer
Postat av: Maryam Yazdanfar

Ditt ord - min lag :-)!

http://www.yazdanfar.se/?p=1372


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback