Farmors brev

Livet blev lättare när farmor och familjen kom från Riis på Jylland till Anderslöv i Skåne.

"Men det var svårt också här ibland", sa pappa i sitt tal på minnesstunden: "Som för femtio år sedan, då far blev svårt sjuk och hamnade i Lund. De månaderna far var borta vilade allt i mors händer."

Några brev från den tiden är sparade.


Farmor skriver till farfar:


"Jag har köpt 5 hektoliter briketter. Det sinar ju i veden och ved är vekligen något jag saknar. Men det är ju härligt att vintern är så mild. Det fryser inte så mycket som när det är frostväder och låt oss hoppas att det snart blir vår.

Du ska inte ligga och spekulera om hurdant vi har det. Jag har pengar än och jag ska nog klara det så gott jag kan. Jag har sänt 25 kronor för motorn till min symaskin, det ordnade jag till den 1 februari. Till mangeln sände jag den 15 februari. Det kom en försäkring några dagar efter det att du kom på sjukhuset, den har jag också ordnat med. Jag tyckte det var bäst att ordna allt det jag kan, så kommer vi inte bakefter med något. Jag har också pengar till Ibs cykel i denna månad.

Du ska inte vara nervös käre Henry, jag skall nog sörja för att det går så bra som möjligt för oss och att vi får något att äta. Pojkarna är ju alltid hungriga, det vet du ju nog. Vi har ätit hela grisen och det saltade fläsket. Det var friskt och gott. Pojkarna riktigt njöt kan du tro. De åt mycket och det var synd att du fick smaka så litet av den."


Lite senare skriver farmor till farfar igen:

"Jag har inte fått pengar från sjukkassan mer än den enda gången, men jag har väntat varje dag. Det kom inga pengar idag heller men jag vill tro att de kommer i en nära framtid, annars får vi väl till att höra hur det förhåller sig. Vi har det gott här hemma. Vi har ett sånt trist väder, det regnar varje dag. Men vi får nog snart solsken igen.

Du måste ju skriva om det är något du behöver däruppe och om du saknar pengar. Du ska ju ha några pengar hos dig. Irene pratar om dig varje dag och hon sitter alltid på din plats."


Bo (min farbror) skriver om farfar om veden:

"Jag hoppas du har det gott och det tror jag att du har. Här hemma har vi det så gott vi kan ha det. Tore (gårdsägaren, min anm) är ju snäll mot oss, det har han ju alltid varit.

Igår körde jag hem bränne. Jag körde hem fem lass med den lille vagnen. Fastän jag körde hem så mycket har jag inte ens tagit hälften av det som fanns att plocka samman. Nu klarar vi oss fint ett bra tag med det bränne jag körde hem igår.

Jag utfodrar grisarna varje lördag kväll och söndag. Där tjänar jag fem kronor varje vecka, det blir ju alltid något utav det.

PS! Vi har inte vunnit någonting på penninglotteriet för februari, men vi har köpt en ny lott som har nummer 1 441 141, ett lätt nummer att komma ihåg om man tänker efter ordentligt."

Kommentarer
Postat av: Anna N

Vilka vackra brev. Fint att du delar med dig tycker jag.

Postat av: Anonym

Oj va fint! Jag har läst och gråtit en skvätt.

Puss söta du!

2008-09-07 @ 15:18:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback