Eva is in the house!

image430
Aftonbladet har en ny ledarskribent: Eva Franchell.

Välkommen till jobbet Eva! Hur känns det?
Det är så roligt att komma tillbaka till Aftonbladet.

Vad har du gjort innan du landade på Aftonbladets ledarredaktion?
Jag har arbetat som journalist i över 20 år. Under nästan hela åttiotalet var jag till exempel här på Aftonbladet. Efter det har jag forskat och undervisat på Stockholms universitet. Jag har varit informationschef på TV4 och pressekreterare hos Anna Lindh, både på Miljödepartementet och på UD.

Vad vill du helst skriva om?
Den första mening jag skrev som anställd journalist var "Vi hyllar det fria Vietnam". Nu vill jag skriva om fred i Irak. Men annars skriver jag gärna om ekonomi och rättvisefrågor. Bara jag får vara i opposition är jag nöjd.

Säg en roman.
Vi, de drunknade av Carsten Jensen. Min pappa var sjökapten och vi har tillbringat somrar i Marstal, jag älskar boken!

Säg en låt.
Intervention med Arcade Fire.

Säg en film.
När seklet var kort av Jirí Menzel. Jag var osäker på hans namn, men jag hittade det på prettoklubben.com, sån är jag.

Säg vad som är meningen med livet.

Att få barn. Att leva lycklig.

Till sist, vad önskar du dig mest av allt just nu?
Fred, vår, i den ordningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback