Britney och Party-Polly

image274

image275


Party-Polly (klicka)

Jag kastar en blick på bordsplaceringen och blir helt varm om hjärtat, kastas nio år bakåt i tiden.

Falun sommaren 1998. Jag hade kommit till Dala-Demokraten för mitt första fasta jobb. På en fest hos mina arbetskompisar Malin och Pär träffade jag Robert, som jobbade på radion. Vi fann varandra ögonblickligen.

Det dröjde inte länge förrän jag började hänga runt med Robert och hans vänner: bland dem fanns Daniel Juvas som nu har gift sig med Sören. Vi gav varandra smeknamn som Britney och Party-Polly. Vi hade vilda schlagerfester där möblerna knakade och allt var tvärt om. Här var det killarna som smetade in sig i läppglans och glitter, till exempel.

Jag var dunderförtjust. Under denna tid gjorde jag mig verkligen förtjänt av epitetet fag hag. Det riktigt sög i mig av lycka när en av de snyggaste bögarna en natt yttrade det klassiska: "Åh Åsa, om jag var straight skulle jag vara så kär i dig."

Vi hade nästan alla våra förfester hemma hos Robert, som bodde vägg i vägg med landshövdingen. Jag undrar om vi väckte honom nån gång, det är inte omöjligt. Vi stod på balkongen och skrålade Charlotte Nilssons Take me to your heaven. Jag kan den fortfarande i sömnen, ner på varje ton.

Vid midnatt gick vi till Grand i Falun. Vilket kan jämföras med Cleo i Luleå eller vilket annat småstadsdiskotek som helst (några gayklubbar fanns inte i Falun vid den här tiden, något år senare öppnade Robert och Daniel den första). Lördag efter lördag tog vi scenen och ena hörnet på dansgolvet i besittning. Vi dansade och hånglade och svettades. Könsrollerna var omkullkastade. Heteronormen existerade inte.

I går när jag tittade på bordsplaceringen slog det mig: Ingen i Falun bråkade nånsin med oss. Vi fick alltid göra precis som vi ville på Grand. Inga vakter som kastade ett extra vakande öga, inga fulla machokillar som ville gruffa med bögarna. Det kan ha berott på att vi var roligast och snyggast på hela stället. Eller på att folk faktiskt inte var så fördomsfulla som det sägs.

Det var som om folk tänkte: Där är bögarna och deras fag hags. Det är inte så farligt. Det är bara party.

Mitt i lilla Falun fanns den stora friheten.

Kommentarer
Postat av: ICIA

Inget godis på en månad! Är du med?

Postat av: ebba

:)

2007-08-26 @ 14:20:01
URL: http://www.omebba.blogg.se
Postat av: andreas

Har lite samma bild av Falun efter mina 19 månader i stan. Vi i vårt gäng av utbölingar var på Harrys (fd Grand) varje onsdag, enda negativa som någonsin hände var att vi en enda gång fick höra att vi definitivt inte kunde vara från Falun eftersom vi dansade så dåligt. jag tycker själv att vi bara dansade annorlunda.

2007-08-29 @ 10:54:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback