Taxi

image276
Alexandra Pascalidou fotad av Johan Lindskog

Hon är galet bra, Alexandra Pascalidou. I nyutkomna
Taxi gör hon 23 taxiresor och låter chaufförerna berätta om livet och världen. Det är radikalt och fördomsfullt, lyckligt och sorgligt, roligt och ilsket.

Taxichaffisarna är "vår tids ambulerande vardagsfilosofer, motsvarigheten till antikens kringvandrande historieberättare och oratorer. Inte alltid grammatiskt korrekta men de har alltid en historia att berätta", skriver Alexandra i förordet. Med "blicken i backspegeln och örat mot marken" kan de "betrakta ett samhälle inifrån med främlingens blick".

Jag njuter av chaffisarnas ord. De är liksom så ljuvligt träffsäkra. Hur coola som helst gör de upp med inkränkta kunder. En tänker sätta upp en skylt med texten: Mata eller stör inte chauffören. Han heter Mahmud och kommer från Egypten. Han kan svenska och han trivs i Sverige. Han planerar inte att åka hem.

En chaufför på Rhodos berättar att han har haft sex med tusen kvinnor i världens alla hörn. Han vet precis hur man förför kvinnor. Männen i Sverige gör helt fel, säger han. "Det funkar inte i Sverige för svenska män har blivit kvinnor. De är så osäkra på sin manlighet och vågar inte jaga, erövra. De är rädda för kvinnor helt enkelt. Det är därför deras kvinnor älskar oss Medelhavsmän. Vi vet vad vi vill och hur vi ska få det. Vi vet också vad ni vill och hur vi ska ge er det."

Det är skönt att läsa sån bullshit. Skönt att nån säger det rakt ut, det som så många går runt och tänker men aldrig i livet skulle erkänna.

Hakim från Sundbyberg sörjer sin fru, som han fortfarande är gift med men känner sig skild från: "Det är som om vi vore dömda att leva från varandra".

Hakim kör taxi hela dagarna. Hans fru jobbar natt på fabrik. De träffas aldrig förutom nån söndag ibland. Då måste de städa, tvätta och ordna för barnen. "Så gick det med våra drömmar. Nu handlar allt om överlevnad. Igen. I mitt gamla hemland försökte vi överleva det politiska förtrycket. Här försöker vi överleva det ekonomiska trycket. Att ha råd att betala hyra, telefon, kabel-tv, telefon, el, mobiler, flickornas fritidsintressen, kläder, mat och en femhundring varje månad till min gamla mamma som lever kvar ensam i Isfahan."

Grekiska Georgia är en av få kvinnliga taxichaffisar. Hon får höra massa skit varje dag: Knulla dig - knulla din mamma - fick du körkortet i julklapp din höna? Snubbarna stöter på henne:

"Gubbarna är sjuka. Jag undrar vad jag måste göra för att de inte ska se mig som en tjej? Vissa brudar kör ju i utmanande urringning för att få dricks, så äckligt, men jag sitter ju i bilen, snaggad, i säckiga killkläder med brösten pressade i en sportbehå så man inte ens anar dess existens. Ändå stöter de på mig. En gubbe försökte till och med kyssa mig."

Georgia kallar sig hellre Giorgos och hatar sin kropp. Det är bara skalet som är kvinna. Inuti är hon man. På gränsen mellan könen och ihop med sin flickvän möter hon folks fördomar. "...på Jungfru Maria-dagen den 15 augusti i tonåren sminkade jag mig och tog på mig klänning. Jag mådde så dåligt av det. Det var hemskt. Jag kände mig som en transvestit. Alla stirrade på mig."

Roligast av alla är Kirre, greken från Småland. Hela hans familj har städat Sveriges Riksdag. Kirre också, innan han började köra taxi.

"En gång var jag på riksdagens postkontor och skulle betala en räkning. Bakom mig stod Sveriges dåvarande statsminister Ingvar Carlsson, skosulan, snällt i kön och väntade på sin tur. Det var Sverige i ett nötskal: Statsministen stod bakom städaren. Jag har pissat bredvid Kjell-Olof-Feldt. Då var det inget speciellt. Idag kan jag tycka att det är speciellt. Sverige har förändrats."

Genom alla berättelserna strålar humor och värme, som gör eländet möjligt att stå ut med. Alexandra Pascalidou har åstadkommit nåt så ovanligt som en samhällskritisk feelgoodbok. Man sträckläser fort fort fort. Man blir så jävla mycket klokare under tiden.

Kommentarer
Postat av: alexandra pascalidou

Fina Åsa, tack för den finaste, mest träffsäkra recension jag har läst om min bok. Jag ställer mig upp och hjular genom lägenheten av glädjefnatt. Tack och må du alltid ha vinden i ryggen. Stor kram,
alexandra

2007-08-30 @ 12:55:56
Postat av: Niclas

Låter intressant, väldigt intressant.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback