Gästblogg från Luleå: Mió Mathias Evanne

194176-3


"Överallt straighta män runt 50"

Jag vill bara ödmjukt börja med att säga att DET KAN var mig det är fel på, men MEST TROLIGT INTE. Problemet som uppdagat sig så brutalt på sistone är detta: Jag har mot min vilja tvingats ”samarbeta” med straighta män i medelåldern.

Det obehagliga började då vi först och främst skulle renovera vår frisersalong (jag=bög=frisör=nähä?) och för det andra, då jag fick remiss till sjukgymnastik. I en trygg salongsmiljö behöver man inte konfronteras med straighta män runt 50, men helt plötsligt så var jag OMSVÄRMAD. Inte på det flirtiga viset, utan värre! Ett smakprov:
På sjukgymnastiken ligger jag på en plastmatta och har fötterna på en stor stor blå gummiboll. Jag ska ha händerna under nacken och sen ska jag lyfta en fot i tagen, men hela tiden behålla balansen. Detta ska stärka finmuskelaturen i ryggen, lovar sjukgymnasten. Jag lyfter duktigt på fötterna samtidigt som jag tänker på min bögkompis Andreas, som samtidigt på Stockholmsgymmet SATS(!) betalar en förmögenhet för att DEFINIERA sin överkropp(!) HA - jag betalar bara 80 kronor!
Men vad uppenbarar sig då om inte en straight man i 50-års åldern som kläcker ur sig
– Hördu, nu ska du bara lägga till en 80-kilos hävstång också, så ska du se att det händer nåt.
Jag var TVUNGEN att informera idioten att det är klart att det skulle hända nåt då. Jag skulle bli en invalid för resten av livet. Jag väger inte ens 80 kilo och tänker aldrig göra det heller. Mannen försvinner skräckslaget sin väg. Varför sa han så?

Mer smakprov: En golvläggare kommer in på salongen för att fixa köksgolvet. Han får en överdrivet hög röst då han kommer in genom dörrarna och ropar med konstlad röst:
– Är det här ni klipper hår?
Vad svarar man på det? Jag svarar JA och sen är det helt tyst. Elektrikern kommer samtidigt in på salongen, bärandes på en stor borr. Han säger:
– Ja den här kanske ni kan använda i håret på nån.
Jag svarar att han håller i en borr och att vi inte kan använda den. Tystnad.
Det var inte meningen att verka otrevlig och att bromsa flöden i konversationer. Finns det någon skola man kan gå för att lära sig prata/få utbyte av straighta? Ska jag rusa efter golvläggarn och ropa – Nej här klipper vi inte hår, utan naglaaaar!!! Ska jag till elektrikern säga att vi gärna provar använda borren på någon kund (ett drenagehål i hans huvud?) Allt för att det ska bli så smidigt som möjligt, allt för att se om nästa replik kan innehåller någon form av vett.

Mer? I ombytesrummet på gymmet stressar jag på mig kläderna då en man säger att det gäller att skynda sig hem till sporten. Jag svarar att jag har bråttom hem till mina barn för att laga mat till dem och sedan hjälpa dom med läxorna. Sedan lägger jag till att jag inte gillar sport. Mannen (som då faktiskt fått två infallsvinklar att fortsätta diskussionen med. Barn/läxor) blir upprörd och säger att jag måste väl i alla fall gilla det alpina ungdomslaget. Jag säger NEJ och går.
Kanske är det så att dessa straighta medelålders män, själva blir stressade. Av mig?  Ja att det då slår lite tilt och de gör en regression tillbaka till högstadienivå. Nej jag vet inte... Jag bara försöker förstå.

Idag så försökte jag verkligen  vara en fin människa hos sjukgymnasten. Runt om mig sorlade en massa män medan jag, en i gänget, cyklade på träningscykeln. Allt hade gått bra om det inte hade luktat så mycket svett. När föreståndaren gick förbi mig så kunde jag inte hålla mig utan frågade om de kunde öppna nåt fönster, för att jag höll på att trilla av cykeln p.g.a. den starka svettdoften. Hela lokalen tystnade. Herregud, jag hade ju inte ens pekat ut någon (det var mannen invid mig som var svettbomben). Föreståndaren sa osäkert att det var 28 grader kallt ute och att det inte var en så bra ide. Nej det är klart.... Vad hände med hel och ren??? Iallafall ren och roll-on???
Ensam trampar jag vidare på träningcykeln och tänker på Andreas och hans definierade torso. Undra om han har det lika jobbigt som jag. I sista mailet jag fick av honom så sa han att han punktbantat bort fem kilo från sin överkropp. Detta driver mig att trampa hårdare. Inget kan stoppa mig nu. Inte straighta män i medelåldern, inte 28 graders kyla. Och med en spyklump i halsen andas jag vidare. Med munnen.

Mió Mathias Evanne
www.evanne.se

Kommentarer
Postat av: Stephen

That was good... very good. Intressanta frågor med svar att fundera på.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback