Dagens bok

image140

Makten och kvinnligheten, Yrsa Stenius

Bokus skriver torrt: Självbiografi. Författaren, tidigare chefredaktör på Aftonbladet, berättar om och analyserar hur makt och förlusten av makt påverkat henne och synar de återkommande mönstren i sina relationer till män, såväl privata som yrkesmässiga.

Jag skulle vilja beskriva Yrsas självbiografi med något mera kärlek. Jag läste den 1999 eller 2000, när jag nyss hade kommit till Aftonbladet. Yrsa gav mig en nyttig lektion i offentlighetens villkor. Offentligheten är en förförande drog som gör dig narcissistisk. Tro inte att du finns bara för att du finns i tryck. Tidningspappret kommer inte alltid att vara reserverat för dig, nån gång får du inte längre synas i offentligheten. Därför måste du först och främst finnas för dig själv. Andras bekräftelse kan aldrig bära dig som människa. Du måste alltid bära dig själv. Det gäller inte bara i jobbet utan också i relationerna. Kärleken, den kärleken, se till att den aldrig äter upp dig. Låt den aldrig kompromissa med det som är du.

Så talade Makten och kvinnligheten till mig, som jag minns det, och gjorde mig lite lite vuxnare.

Kommentarer
Postat av: k

Tack för tipset - jag har funderat på att läsa boken, din text fick mig att beställa den på nätet!

2007-05-16 @ 10:42:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback