Älskade Luleå

Hejdå, McDonalds!

Kommentarer
Postat av: Kungen

Intressant att McD stänger restauranger i Norrland pga Max?? Nä inte speciellt, skulle Max kunna konkurrera ut McD någonstans i USA? Aldrig! Fråga gärna någon Max-anställd om deras hamburgare innehåller 100% nötkött vilket McD´s och Burger King´s hamburgare gör... Därför skulle Max aldrig kunna konkurrera i USA...

OBS, jag jobbar inte på någon hamburgerkedja men äter på sådana ibland! Känns så mycket skolbespisning a la 80-tal med "Stekburgare".

Innehållsförteckning Max Original: "Svenskt nötkött, vatten, potatis, ägg, torrmjölk, koksalt, potatismjöl, buljongpulver, potatisfibrer, kryddor (kryddmix bestående av druvsocker, kryddextrakt (rosmarin), jästextrakt (salt, jästextrakt, maltodextrin), surhetsreglerande medel (E330), vegetabiliskt fett" VAD GÖR VATTEN, POTATIS, ÄGG, TORRMJÖLK etc i en hamburgare???? Trevlig helg!

2007-11-23 @ 15:14:36
Postat av: Kocken

Kungen, Om du gjort egna hamburgare nån gång vet du säkert att det inte skulle bli speciellt gott att enbart pressa och frysa in kött för att sedan steka det.

Max recept på burgaren är helt klart det som gör att Max vunnit alla de senaste smaktesten. Det är inga som helst konstigheter i receptet och ingenting som är farligt.
McDonalds säger att de har enbart 100% nötkött i sina burgare och det är sant. Det är nötkött med 20% fetthalt som kommer från sverige, finland, tyskland och irland (mest från de sistnämnda), Max kött kommer 100% från Sverige. För att få den lilla tillstymmelse till smak på köttet kryddar McD sina burgare med sin "speciella" burger seasoning mix, den består av 2 delar salt och 1 del monosodium glutamat (MSG) vilket man/jag helst inte vill käka speciellt mycket av (sägs ligga bakom mycket övervikt då det visat sig hämma mättnadskänsla bland annat), sen är det lökpulver och peppar i den också har jag för mig.
Själv föredrar jag en saftig burgare med smak, men smaken är som baken, delad dvs.

2007-11-23 @ 18:32:33
Postat av: Knugen

LOL, Kungen är ute och cyklar. Om Max fick en stor investerare i USA skulle dom genast börja plocka marknadsandelar, precis som här. Det är naivt att tro att jänkarna skulle ha sämre smak än svenskarna.

2007-11-23 @ 19:22:05
Postat av: T

Kocken, det du kallar MSG kallar vi andra för svartpeppar, läs på lite innan du uttalar dig. Fetthalten i McD's kött varierar beroende på vilken storlek det är på kötten.

2007-11-23 @ 23:31:30
Postat av: Kungen

Nej Kocken, jag har inte gjort egna hamburgare någon gång. Däremot köper jag gärna Tulip´s QuarterPounder´s med 99% nötkött och lägger på grillen. Dom är suveränt goda och blir saftiga...

Nej, jag tror inte heller det är några "konstigheter" eller att något är "farligt" i dom (men visst, inget av det vi talar om här hjälper den som vill gå ner i vikt..). Det jag blir förvånad/irriterad över är bl a att Max på sin hemsida skriver:

"Har ni rent nötkött i era hamburgare?
Våra hamburgare görs av 100% rent svenskt nötkött plus lite ägg, potatis och mjölk, allt för att de ska bli saftiga och goda."

Alltså: 100% RENT nötkött PLUS ägg, potatis och mjölk (hallå, dom glömde vattnet, potatismjölet o lite till. Vattnet står dessutom som ingrediens nummer två vilket det alltså är näst mest av...). Hur många procent är då den färdiga köttbiten??? Jag gissar 84-85 procent och det räcker för min (bak)del, köttet smular sig i munnen och det är inte gott imo! Om Max vore så hyvens som dom framställer sig är det väl inga problem att berätta om kötthalten och använda det i marknadsföringen rentav. Vet inte säkert men chansen/risken är väl att dom är ensamma om sitt recept...

Dessutom: Ja, det är väl bra att man har svenskt kött i hamburgarna, vad skulle hända om McD o BK också började med det? Skulle köttet räcka? Skulle maten öka kraftigt i pris tack vare att efterfrågan överstiger tillgången?

McD o BK har säkert höga krav på sina leverantörer också (läs: Mycket höga krav) och bara för att köttet kommer från andra, läskiga länder än gamla, hederliga Svedala behöver det inte automatiskt vara sämre, eller hur? Tänk efter: du är i Danmark, Spanien, Italien eller Tyskland och vill äta något från det lokala (eller globala köket). Hur ofta frågar du efter Svensk mat då? Nä, då äter man väl gärna ett smörrebröd, tapas, pasta, bratwurst etc.

Mina fördomar säger mig tyvärr att en hel del folk som äter på/hyllar Max gör så för att "det är ju svenskt och McD är amerikanskt och amerikanskt är farligt/imperialistiskt/skrattretande" eller liknande. För många år sedan hade OK en dekal som sa: "Sverige är bäst, OK är svenskt", den ger mig mer rysningar än "ståhejet" kring Max vs McD i Norrland men VonOben-känslan är liknande...

2007-11-24 @ 02:47:35
Postat av: Kungen

Till Knugen:

Om Max nu "fick" en stor investerare vore det mäkta intressant ja, tror aldrig dom skulle försöka ens fast med 670 mkr i årsomsättning kan dom kanske öppna några testrestauranger :).

Allvarligt: utbudet på fastfood/hamburgerställen är enormt i USA, kollade förresten lite snabbt på In-n-out, dom använder 100% nötkött och är tydligen stoor McD-antagonist :), Jack In The Box likaså (inte alla som hört om JITB? Dom finns tydligen på 2100 ställen i 18 stater!).

Så länge det handlar om smak så visst, ät hamburgare med vatten, potatis, torrmjölk, potatismjöl, buljongpulver, potatisfibrer m m i. Vet ni om det och gillar det så har ni ju en bra anledning. Övriga anledningar känns fel och konkurrensen har minskat för er som bor på de orter där McD stängt. Jag kommer inte bli kund förrän det är minst 99% nötkött i Max hamburgare, synd för dom verkar ha många andra trevliga rätter. :)

P.S. Återigen, jag har aldrig jobbat på något hamburger-ställe! Däremot ätit på en hel del och jag gillar kvalitet. Stämmer det för övriga också tro... D.S

2007-11-24 @ 03:13:18
Postat av: Drottningen?

Hahaha, vilken diskussion! Hey Kungen, det kallas konkurrens, de som inte lever upp till kraven som kunderna har klarar sig inte, så funkar marknadsekonomin. Tydligen så har folk i Norrbotten och Västerbotten bättre smak än andra i det här landet och Macke-dånken pallar inte kraven. Sen kan stängningen av dessa restauranger ha att göra med att servicen på dessa ställen (som jag faktiskt besökt, båda de i Lule och det i Pite iaf) har varit rent vedervärdig!

2007-11-24 @ 16:57:37
Postat av: En halv special grillad - tack

Ä Ni goa eller?
Var och en köper och äter det man gillar. Varför denna traditionella tjafsdebatt. Hur orkar ni? Nä, se till att erbjuda de boende i Norrland en vanlig hederlig "halv/hel special". Hemlagat mos, korv som är kokt eller stekt, bröd, toppat med senap/ketchup/västkustsallad och en Pucko - om ni vet vad det är?
Svenskt/internationellt/ - Vem 17- bryr sig. Gott är det iaf.

2007-11-24 @ 19:05:32
Postat av: Anonym

kungen: Jaja 100% och 100%. Om man sätter till en tesked peppar till 1 kg kött, blir det kanske fortfarande 100% kött iom att decimalerna avrundas bort. Eller så kanske det är 99.999% eller nåt?
Du säger att McD har 100% kött i sina burgare och max inte har det. Hur vet du det? Har du vägt kryddorna i båda för att se hur många gram pepparn väger?

Har du kollat innehållsförteckningen på en McD burgare?? Tror du verkligen att det inte finns nåt förutom kött?

Dessutom kanske man ska tänka på köttkvaliteten också. McD är ju inte direkt kända för att ha kvalitetskött i sina burgare. Dom tar väl det ingen annan vill ha.
Jag äter det inte.

2007-11-25 @ 15:01:01
Postat av: Mió Evanne

http://www.evanne.net/2007/11/23/maximalt-med-max/

Postat av: Phun.

Varför tjaffsa över innehållsförteckningen?
Smaken är väl ändå det som spelar roll i slutändan, eller är det bara jag som fått dom om bakfoten.
Se bara på coca-cola.

2007-12-01 @ 13:08:35
Postat av: Hippel

Så förklara för mig T hur msg blir svartpeppar. Nånting verkar saknas hos dig. Ut och plocka lite msg.

2007-12-02 @ 19:37:58
Postat av: Erik

Jag anser mig vara expert i denna tvist då jag spenderat mer tid på max än på gymnasiet. jag slår fast att max vinner. Nog om detta.

McD:s burgers kallas dessutom för SVETTPUCKAR. Och det är ett närmare ett beskrivande namn än något elakt hittepå.

hej då

2007-12-07 @ 19:19:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback