Jag bjuder på nästa öl, Madde!


Madeleine.

Jag känner Madeleine. Jag träffar henne i Luleå på somrarna. Oftast på någon spelning. Som på JP Nyströms folkmusikfestival förra året. Någon gång har pappa och jag tagit en (lätt)öl med henne på lördagsjazzen. Hon har alltid perfekt målade läppar. Hon är det mest försynta Luleå äger. Samtidigt det starkaste.

För Madeleine döptes inte till Madeleine - utan till Jan-Olov. Madeleine tar sig friheten att strunta i den "mitt är mitt och ditt är ditt-attityd" som förväntningarna på könen stänger in oss i. Madeleine vill ha kjol och läppstift och örhängen, så då har hon det. Det är inget som behöver kommenteras. Det är självklart. Där kommer Madeleine.

När jag släppte första versionen av Bortom Normen, på Stockholm Pride 2001, satt Madeleine i publiken. Det var stort. Hon levde den motståndskamp jag ville beskriva och uppmuntra. Och hon var från min hemstad Luleå! Där jag inte vågade vara mig själv förrän långt efter jag flyttade och kunde återvända ibland, på mina egna villkor.

Nu vill Madeleine (Jan-Olov) heta Madeleine även officiellt, lägga till det som extranamn.
Men det får hon inte. Skatteverket sätter stopp. Madeleine är "av tradition" ett kvinnligt namn, meddelar de. Just det. Det är liksom det som är meningen. Jan-Olov vill ha sitt kvinnonamn. "Vem störs av att jag byter namn", säger han.

Det undrar jag också. Däremot har vi anledning att störas av att Sverige har myndigheter som anser sig ha rätt att bestämma vad vuxna människor ska heta. Det är inte Madeleine som stör samhället. Det är samhället som stör Madeleine. Hennes rätt att leva sitt liv på egna villkor.

Storebrorssamhället stavas inte bara FRA. Madeleine bedriver en lika viktig kamp mot övervakarattityden. Hon är kvinna när hon vill, man när han vill. Istället för att bli förvirrade, provocerade och försöka rätta in Madeleine i ledet borde vi beundra hennes mod. Lära oss av henne. Inget är givet. Inget "måste" vara. Valet är ditt. Bara ditt.

Som Judith Butler skriver: "There is no gender identity behind the expressions of gender [...] identity is performatively constituted by the very 'expressions' that are said to be it's results."

Jag bjuder på nästa öl, Madde!

-----

Edit: Madde, jag funderar och funderar. Kanske dricker du inte öl. Kanske gillar du vitt vin bättre. Jag har för mig det. Då blir det vin jag bjuder på!

Kommentarer
Postat av: Martina

Go Madelene!

2008-07-17 @ 15:35:43
Postat av: Madeleine Ågren

Tack, Åsa!! Det var verkligen fint skrivet. Rörande vänligt.



Ser fram emot ölen. Men skippar gärna lättölen :-). Vitt vin är också ok. Rött vin ännu bättre. Vitt vin har du mest troligt inte sett mig dricka ... det händer sällan.



Men du, inte Madde ... Har jag nu valt ett sånt fint förnamn till mig själv vill jag ju inte få det förfulat på det sättet :-) ... Madde har du aldrig hört eller sett mig använda. Och kommer mest troligt aldrig heller.

2008-07-19 @ 02:03:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback