Stjärnsund och Amstetten

Det har hänt! Det kan hända igen! skriver jag i dag.

Kommentarer
Postat av: Yvonne Domeij

Fritzl, en man höjd över misstankar, artig, trevlig och med gott anseende (trots en fängelsedom för våldtäkt på 60-talet) och Eklund, en slipprig blottare som sökt småtjejer på nätet, kommit undan med ett sexmord och som lurpassar på en cyklande 10-åring. Dessa män är varandras motsatser, dels en "som aldrig skulle kunna göra detta", dels en som alla varnat för. Den okände gärningsmannen med de svårlösta spaningsbrotten, Anders Eklund och den trygge jovialiske, ja lite dominante familjefadern som verkat så trygg, Josef Fritzl. Josef Fritzl är den vanligaste gärningsmannen och han kommer undan så länge för att vi väljer att blunda. Vi vill helst att en sexbrottsling ska vara ett monster, men Anders Eklund är undantaget. Den typiske är i stället Fritzl, VANLIGHET, VÄNLIGHET och VARDAGLIGHET är FÖRÖVARENS FRÄMSTA FÖRKLÄDNAD. Jag mötte min förövare som barn hos barnläkaren som förde mig utomlands och förgrep sig på mig. Det har jag skildrat i aktuella pocketboken Trasdocka (Ordfront 2006). Min förövare har aldrig rannsakats och han påstår själv att vi haft "ett långvarigt kärleksfullt förhållande" när jag som barn var hans patient.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback