Reykjavik oktober 2008

Jag har varit på Island och jobbat. Jag har aldrig sett något så vackert. Frost över lava. Hav mot land. Sol över hav. Vitt, svart, turkost. Inga träd. Ett naket landskap. Man blir ren bara av att titta.

Redan någon kilometer utanför Reykjaviks centrum luktar det tång, där havet börjar och fåglarna häckar. En artig ekonomiprofessor guidade mig efter en intervju. Vi tog en kopp kaffe på
Nordens hus, ritat av Alvar Aalto. Hans arkitektur är mitt äventyr. Har ni sett Akademibokhandeln i Helsingfors?

Åter till Island. Jag var där för att skriva om finanskrisen, som sedan natten mellan den 5 och 6 oktober har tagit landet från sanslös köpfest till hotande bankrutt. Mitt bland alla ekonomiska termer försökte jag hålla sikte på människorna. Vad händer med dem nu? Hur tänker och känner de? Hur handskas de med att den ohejdade kapitalismen blev Islands uppgång - och fall?

Läs min krönika här.

Åk till Reykjavik! Om du gör det, missa för allt i världen inte vintagebutiken Rokk og rósir på Laugarvegur:



Eller kolla in den hippa t-shirtbutiken Dogma (på andra sidan Laugarvegur) som i finanskrisens spår trycker upp proteströjor:


Ta sedan en kaffe eller drink på Kaffibarinn, som är med i filmen Reykjavik 101 och ägs av bland annat Damon Albarn i Blur.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback