Fina fina Ola Salo

image25

Ikväll vinner The Ark melodifestivalen. Jag kommer att sitta andlös framför teven. Ola Salo är så god och så vacker - dessutom kryddad med en stor portion självdistans.

För mig är Ola Salo inte bara stor som artist. Året var 2000, jag höll just på att för mig själv formulera en feminism som även ser orättvisor och förtryck på grund av etnicitet, sexualitet och funktionshinder. Som gör upp med den benhårda norm som hindrar många människor att vara sig själva. Det kallas intersektionalitet på universitetssvenska. Det visste jag inte då, om begreppet ens var uppfunnet än.

Det var mitt i sommaren, solen stod högt över Saltsjön vid Slussen och jag hörde The Arks It Takes A Fool To Remain Sane för första gången. Den blev mitt soundtrack.

Every morning I would see her
getting of the bus
the picture never drops
it's like a multicoloured snapshot
stuck in my brain
it kept me sane for a couple of years
as it drenched my fears
of becoming like the others
who become unhappy mothers
and fathers of unhappy kids
And why is that?
Cause they've forgotten how to play
maybe they're afraid to feel ashamed
to seem strange
to seem insane
to gain weight
to seem gay
- I tell you this:

That it takes a fool to remain sane
In this world all covered up in shame

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback