Överstämman, den är min

image26

Kära
Helle och Gunno gav mig en kulturdag i 30-årspresent. Idag var det dags. Stackars Gunno var sjuk i influensa så han kunde inte följa med. Det var vår i luften och jag hade på mig min nya hallonröda trenchcoat, förutsättningarna var alltså perfekta. Så när som på att Gunno var frånvarande, då.

Vi började med brunch på Berns. Sen tog Helle med mig på Allsång på Vasan med Jonas Gardell och Thomas Alfredsson. Jag nästan dog av lycka. I sånghäftet stod det: "Kom ihåg: man kan inte sjunga falskt, man kan bara sjunga alternativt". Det är som musikern Svante Lindqvist i Luleå säger: "Sjung med den röst du har, inte med den röst du önskar att du hade."

Jag sjöng överstämman, som Mark Levengood brukar säga när han sjunger riktigt jävla falskt.

Fråga: Varför kan alla låten Sofia dansar gogo? Var kommer den ifrån? Det är ett hörn av den svenska folksjälen som jag hittills har varit förskonad från.

Allsång på Vasan blir det även den 25 mars och 22 april. Men nåt "publikens val" lär det inte bli då. "Ni är en jävla skitpublik, vet ni om det?" sa Jonas Gardell när vi krävde att få sjunga hans egen vackra Aldrig ska jag sluta älska dig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback