Håkan min kompis

image404
Håkan.

Kulturchefen
Håkan Jaensson har bestämt sig för att sluta på Aftonbladet.

Jag kommer att sakna honom i min vardag. Redan under mina första veckor på Aftonbladet, i maj 1999, blev Håkan Jaensson och Anders Paulrud två av mina favoritmän. Ledarredaktionen hade middag med kulturredaktionen på Söders Hjärta. Håkan och Anders lärde mig att äta sniglar. Sen lärde de mig att det är onödigt att gå hem innan baren stänger. Hela kvällen drog de tokiga historier från Aftonbladets redaktion från 1970-talet och framåt. Jag lyssnade storögt, fick min första känsla för den tidning som med tiden har blivit mitt hem.

Jag minns 2002. Jag blev sjuk och var hemma en månad. Den första jag hörde av (förutom min närmaste chef) var Håkan. Han skickade mig några av sina fina barnböcker: Bullers bluff, Bullers bingo, Stjärnstopp... Jag läste dem sakta. De står fortfarande i min bokhylla, fortsätter att stå där genom alla bokrensningar. Som en symbol för omtanke.

Håkan är varm. Och Snäll. Och har världens bästa humor. Vi sitter i samma kontorslandskap nu för tiden, jag kan se honom hela dagarna. När jag läser nåt kul i nån tidning, eller nåt fördjävligt, är det honom jag snavar bort till. "HÅKAN, HAR DU LÄST DET HÄR!?" Vi är inte alltid överens om politiken. Men jag tror att vi har liknande känslor för det absurda i samhällsdebatten.

Om jag vågar visar jag Håkan mina texter innan de går i tryck. Då läser han noga och kommer med förslag på ändringar. Han har samma blick för det läsvänliga som Anders Paulrud hade. Alla texter blir vassare när Håkan har varit där och fingrat.

Nu får han meka med sin egen MC istället för att finga på andras texter. Och skriva fler texter själv! Jag längtar efter att läsa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback